#restartpodnikani GORDIC: Výhodou krize je tlak na digitalizaci

„Vytváříme prostor a nástroje pro propojenou společnost, v níž bezpečné technologie usnadňují život,“ říká o rodinné firmě GORDIC její zakladatel Ing. Jaromír Řezáč. Nejen o tom, že koronakrize potvrdila nezbytnost digitalizace služeb, jsme mluvili s Lucií Sedláčkovou, ředitelkou marketingu a PR společnosti, která je předním českým tvůrcem a dodavatelem informačních systémů.

Vytváříte prostor a nástroje pro srozumitelnou komunikaci lidí a organizací, co si pod tím můžeme představit?
Vytváříme softwarové nástroje pro snadnou komunikaci mezi občany a úřady. Samotným úředníkům práci výrazně ušetří třeba spisová služba či provázaná agendová řešení. Naší produktovou vlajkovou lodí je otevřená a bezpečná integrační platforma GINIS, která zajišťuje úřadu správu jednotlivých agend i integraci s dalšími nástroji. Integraci se věnujeme i v oblasti IoT, kde dovedeme propojit chytré technologie různých dodavatelů domácnosti či organizace do jednoho provázaného “ekosystému”.

Jste předním českým tvůrcem a dodavatelem informačních systémů s komplexní uživatelskou podporou, jak a v čem se od roku 1993, kdy jste vznikli, změnil trh nejvíce?
Informační technologie se mění a vyvíjí opravdu rychle. V devadesátých letech byl trh dynamičtější, úřady i firmy si pořizovaly první počítače a první software třeba na vedení účetnictví. Dodavatelé jim začali řešit základní agendy pro jejich fungování. S postupem doby přibývalo legislativy, procesy ve veřejné správě se stávaly složitějšími a technologie dokonalejší. Dnešní doba klade výrazně větší nároky na uživatele i dodavatele. Poptávají se více integrace aplikací, zvyšují se nároky na bezpečnost a z interních systémů se pozornost přesouvá na komunikaci s občanem a poskytování online služeb.

Byla nedávná krize něčím, co vaší společností za tu dobu nejvíce otřáslo?
Krize chod naší firmy samozřejmě ovlivnila. Podařilo se nám však rychle zavést opatření vedoucí k plnohodnotnému fungování během těch několika měsíců naplněných globální nejistotou. Samozřejmě tomu nejvíce pomohlo naše IT zaměření – nebyl tak problém s pomocí komunikačních nástrojů přesunout většiny procesů do online prostředí a přejít na home office všech pracovníků. Totéž se týká poskytování našich služeb, které jsme i během koronakrize poskytovali svým zákazníkům v plném rozsahu. Asistenční, konzultační a administrační služby byly zajišťovány do značné míry vzdáleně již před pandemií. Nově přibyla digitálně vedená školení nebo projektové řízení.

Co pro vaši společnost bylo na krizi pozitivní a co naopak negativní?
Určitě bychom našli některé dílčí procesy, které se zefektivnily. Začali jsme více komunikovat přes IT nástroje, ušetřili jsme čas, který jsme za normálních okolností trávili cestou do práce nebo na schůzky. Byla to také příležitost se zamyslet, jak se na obdobné situace ještě lépe připravit. Řada našich zákazníků aktivně hledala cesty k poskytování digitálních služeb občanům a využití technologií k zefektivnění chodu úřadu – zejména těch, které jim zajistí plnohodnotné fungování i v případě, že většina jejich pracovníků bude muset např. zůstat doma v karanténě. Určitě nám výrazně pomohlo, že firma začala před časem využívat Office 365 i další cloudové služby, a tudíž nikdo z nás neměl problém s prací z domu. Můžeme se opřít o zaměstnance, kteří se v těchto nelehkých dnech snaží dělat maximum, aby zákazník nepocítil jakýkoliv výpadek. A za výhodu lze považovat i naše široké produktové portfolio, ve kterém je řada nástrojů určených pro automatizaci a digitalizaci. V běžných dobách bylo jejich využití výhodou, dnes se stává nutností.

Celý rozhovor si můžete přečíst ZDE

15. říjen 2020, Petra Tůmová