Vlastě Valentové kromě pracovitosti, vytrvalosti a zodpovědnosti nechybí ani odvaha. Začala podnikat krátce před odchodem do důchodu a dnes je majitelkou fungující logistické společnosti FLEX logistik s.r.o., Praha. Velmi se jí osvědčil koncept rodinné firmy a poctivý přístup ke klientům.Začala jste podnikat ve vyšším věku, povězte nám, co bylo tím prvním impulzem k tomu začít podnikat? 
Podnikat jsem začala až ve svých 59 letech, tedy pár měsíců před odchodem do důchodu. K začátku mého podnikání přispěla souhra náhod. Původní majitel firmy, ve které jsem pracovala, se rozhodl kvůli zdravotním problémům firmu opustit. 
Dostala jsem od něj nabídku na odkoupení firmy a pokračování v činnosti. V oboru jsem pracovala hodně let a práci dobře znala, ale přesto jsem velmi váhala, jestli mám tuto nabídku přijmout. Dostalo se mi ale velké podpory jak od stávajících zaměstnanců, tak i od mé rodiny. Nabídku jsem nakonec přijala a vrhla se s co největší zodpovědností a úsilím do podnikání. Podařilo se mi udržet dobré obchodní vztahy se stávajícími klienty a díky velmi dobré práci mých zaměstnanců jsme postupem času získali i zákazníky nové. Práce bylo hodně a firmě se dařilo.

Dnes už ve firmě pracuje i váš manžel a syn. . . 
Ano, dnes fungujeme jako rodinná firma. Postupně zde začal pracovat také můj manžel, který se stará o veškeré technické zázemí a o zajišťování servisu a údržby kamionů. Když je potřeba, například v době dovolených, nebo pokud jsou zaměstnanci nemocní, tak je schopen řidiče vystřídat. Kamiony nám díky tomu prakticky nestojí a jsou neustále v provozu. Rozhodnutím přizvat do firmy manžela se mi velmi ulevilo. Je velkým přínosem a má zodpovědnost za veškeré technické zázemí. Od roku 2019 začal ve firmě pracovat také můj syn, který se věnuje hlavně dispečinku a udržování kontaktů s klienty. Ve firmě se velmi rychle zorientoval a nyní vím, že se na něj mohu plně spolehnout a že svou práci dělá zodpovědně a co nejlépe je to možné. Snažím se mu předat co nejvíce svých zkušeností. Vždy se mi osvědčilo postavit se ke vzniklému problému takzvaně čelem. Mým heslem je: „Problémy jsou od toho, aby se řešily“. Člověk nesmí podlehnout prokrastinaci. To se nevyplácí.Jaké další zásady ještě provázejí vaše podnikání a co byste ráda předala svému synovi? 
Další mou zásadou je chovat se za všech okolností hlavně solidně a férově. Mám zkušenost, že zákazníci většinou ocení, když je dispečer pravdivě informuje o vzniklém problému i když to není zrovna příjemné. Tyhle zásady bych synovi ráda předala.

 

Jak se vám podařilo překonat nelehké období pandemie? 
V takzvaném covidovém období roku 2020-2021, se nám snížily obraty a zisk. Jedna naše zaměstnankyně musela být doma se 60 % platu, protože se starala o malé dítě a škola byla zavřená. Mnoho našich kolegů v zahraničí bylo doma na kurzarbeitu. Hodně výrobních firem, od kterých jsme dostávali importy nebo kam jsme z ČR dováželi zboží bylo úplně zavřených. I některé tuzemské firmy úplně zavřely nebo omezily provoz na minimum. Musím říct, že to byl velký problém. K tomu ještě přišel požadavek například z Německa, že naši řidiči musí mít při každé cestě do Německa test na covid, a to ne starší než 72 hodin. Obstarat tyto testy bylo pro nás velmi náročné, protože dnes dostáváme většinu požadavků na dopravu maximálně den před nakládkou, takže jsme předem nevěděli, kde a v jakém čase bude moci řidič udělat test. V té době bylo těžké sehnat rezervaci, protože testování bylo třeba někde i 2 dny předem už obsazené. 
I tuto těžkou dobu jsme ale nakonec ustáli. Vzhledem ke zhoršení finanční situace jsme ale byli nuceni odložit například nákup nových kamionů a investice prozatím omezit na nezbytně nutné.

To vše se vám, ale podařilo překonat, i když přišly nové výzvy v podobě zvyšujících se cen pohonných hmot. Jak se má vaše společnost dnes? 
Jsme certifikovanou přepravní společností, která se zabývá mezinárodní i vnitrostátní kamionovou dopravou. Staráme se o import, export a kompletní logistické služby. Denně nakládáme v destinacích  Beneluxu, v Itálii, Polsku, Švýcarsku, Skandinávii, Maďarsku, Rakousku, Velké Británii, Francii, Německu, nebo Španělsku. V letošním roce se nám naštěstí podařilo se zákazníky vyjednat navýšení cen dopravného vzhledem k vysoké ceně nafty. Stále doufáme, že by mohlo dojít i ke kompenzaci ceny nafty nějakým vládním rozhodnutím. Nestabilní kurz €/CZK přispívá ke kurzovým ztrátám, které v současné době nejsou malé. 
Jsme však stále optimisté, ale myslím, že podnikání v současné době vyžaduje kromě jiného také pořádnou porci odvahy.

www.flex-logistic.cz


2. srpen 2022, Veronika Krnáčová

Další články

25. 04.
2024
Skanska spouští prodej nové etapy ve čtvrti Emila Kolbena, 134 nízkoenergetických bytů vznikne u stanice metra Kolbenova
25. 04.
2024
DOTAČNÍ PROGRAM NA INVESTICE DO ZÁKLADNÍHO ZPRACOVÁNÍ DŘEVA
23. 04.
2024
„Zaměstnance a manažery musíme systematicky vzdělávat, věnovat dostatečné prostředky na odborný růst, spolupracovat s univerzitami a institucemi doma i v zahraničí.“
19. 04.
2024
ZÍSKEJTE DOTACI NA UPLATNĚNÍ VÝSLEDKŮ VÝZKUMU A VÝVOJE
16. 04.
2024
„Snažím se, aby mé projekty měly ten správný dopad a přesah do dalších generací.“
12. 04.
2024
CRIF: Na začátku roku v Česku narostl počet osobních bankrotů, nejhůře si vede Ústecký kraj