ROZHOVOR S PANÍ MAJITELKOU DAGMAR KŘÍŽOVOU o tom, jak Orsei vznikal a jak se vyvíjí.

Proč jste založila Ateliér Orsei ? 
Založení Ateliéru Orsei rozhodně nebylo výsledkem nějakých sofistikovaných podnikatelských plánů, ale řetězem náhod  a příležitostí. Celé to začalo tak, že jsem se v roce 1992 seznámila na prázdninách v Podkrkonoší s výrobou dek a polštářů, které se plnily jakýmsi předchůdcem dutého vlákna. Ale už tehdy byly prací a nealergické. A mě to okouzlilo a chtěla jsem je prodávat v Praze. Ale už za půl roku ta podkrkonošská firma nestačila mým objednávkám a řekla mi, ať si všechno vyrábím sama. Byla jsem z toho lehce vyděšená, ale protože to byla svým způsobem hra, tak jsem si řekla, že to zkusím. Asi za půl roku jsem už produkovala 50 – 100 kusů přikrývek týdně, ale zájem lidí mě pomalu odváděl dál. Když měl zákazník deku a polštář, chtěl povlečení, když měl povlečení, chtěl ubrusy a když měl ubrusy, chtěl záclony…a tak jsem plynule přešli od výroby hotových výrobků k navrhování, šití a dekorování oken. A bylo to od začátku velmi krásné a velmi kreativní, protože řadu věci jme se učili podle obrázků, zkoušeli jsme střihy, poznávali vlastnosti látek a učili se za pochodu spoustu dalších věcí, které dnešní dekoratérská studia už považují  za zcela běžné.

Jak jste se seznámila s architekty a designéry? 
Seznamování s architekty a designéry bylo také postupné a vlastně dosud neskončilo. Potkávali jsme se zpočátku na různých výstavách, které byly na přelomu tisíciletí ještě docela zajímavé, dobře obsazené a dobře navštěvované. V jednu dobu jsme hodně publikovali v tištěných časopisech články o našich realizacích a kontakt s architekty, tedy probíhal i po téhle ose. Dneska – a v téhle době skoro výhradně – je řada aktivit na internetu a sociálních sítích, takže řada nových kontaktů přichází i tímto prostřednictvím. V neposlední řadě musím zmínit naši spolupráci se školami interiérového designu, kde školím jejich studenty o textilu a nebo pro ně pořádáme různá produktová školení.  Z některých studentů se potom stávají naši obchodní partneři – ku prospěchu všech zúčastněných. 

Kdy a kde jste věšeli tu nejvíc stylovou dekoraci? 
I když máme raději moderní interiéry, dělali jsme i spoustu stylových dekorací. Asi neumím říct, která byla nejstylovější – ale hodně na detail a dobovou pravdivost jsme museli dbát při realizaci dekorací v Obecním domě v Praze. V Obecním domě jsme dekorovali všechny okna a průchody, na kterých nevisí restaurované dekorace, takže to opravdu bylo hodně, hodně prostor. Kromě architektů tehdy na všechno dohlíželi i památkáři a byli opravdu přísní v tom, jak závěsy a lambreky ozdobit, čím je podšít a tak. Realizovali jsme i několik zámků, kde jsme musel hledat jak dezénově vhodné látky, tak třeba různé zateplovací materiály, aby od oken netáhlo. Stejný úkol se zateplením závěsů řešíme i teď v jednom zámku ve Francii.  A realizovali jsme velmi stylový marocký restaurant, kde byly stovky polštářků, každý jiný a všechny zdobené různými třásněmi a stejně tak ozdobené různými třásněmi a střapečky byly i baldachýny na všech oknech. Velmi krásná a velmi stylová a zdobná je i dekorace všech oken Casina v Grandhotelu Pupp v Karlových Varech, kde jsme nejenom šili, ale i velmi dekorativně tapetovali.

Kdy jste začala s prodejem nábytku?
Někdy kolem roku 2010 mám začala být naše prodejna ve Štěpánské ul. opravdu malá. A v té době jsme si začala říkat, že by nebylo špatné pustit se i do nábytku. Na dřevěný atypický nábytek jsme si netroufala a do dneška ho nechci dělat. Ale propojení nábytku s látkami na nábytku čalouněném mi přišlo jako zajímavá výzva. Začali jsme velmi polehoučku v našem novém showroomu na Prague Marině s několika kousky designového nábytku německé firmy JAB Furniture a i přes vyšší cenu se docela dobře prodávaly především jejich překrásná funkční křesla. Ale pak přišla pro nás docela katastrofa, dům se na jaře 2012 pohnul a my jsme skončili na osm měsíců pod lešení, bez možnosti cokoliv do showroomu nastěhovat a nebo z něj vystěhovat. Celá situace skončila v roce 2013 přestěhováním….zůstali jsme ale v Holešovicích. Já jsem ovšem v té době udělala kvůli své důvěřivosti velkou chybu a odsouhlasila jsem společný nájem s obchodní partnerkou, která vyráběla čalouněný sedací a lehací nábytek. Bohužel se tato paní záhy ukázala jako velmi neseriózní člověk, po pěti měsících odešla a mně zbylo na krku sto metrů, pro které jsme neměli uplatnění. V té době jsem se dohodla s hradeckou firmou Polstrin, že  začneme na pražském trhu nabízet jejich pohovky, křesla a postele. A od té doby se tedy věnujeme i nábytku, dneska víceméně už stoprocentně jenom z díly firmy Polstrin.

Kdy přišel první koncový zákazníka co chtěl – určitě něco atypického?
Na prvního koncového zákazníka si už nepamatuju, ale velmi dobře si pamatuju na klienty, kteří přišli v roce 1993 z naší první interiérové výstavy. Tehdy jsme jim realizovali překrásné záclony a závěsy do jejich nového domu, věšeli jsme je na námi dodané tyčové garnýže zdobené zlatem a doplňovali řadou drobných dekoračních polštářků. A moc hezké je na tomto prvním zákazníkovi to, že se stále vrací…naposledy jsme pro ně obnovovali část jejich interiéru letos v lednu.

Více informací o Ateliéru Orsei včetně kontaktů naleznete na www


12. leden 2021, Petra Tůmová

Další články

17. 10.
2025
CRIF: Do konce září v Česku zbankrotovalo 4 762 podnikatelů, o 16 % více než v roce 2024
17. 10.
2025
Nové výzvy v programu INOVACE

Vážení přátelé Podnikatelské platformy Helas, rádi bychom vás prostřednictvím našeho...

16. 10.
2025
Jedna firma, dvě generace, tři rozdílné představy
15. 10.
2025
MAGICKÁ TAJEMSTVÍ PRAHY

První říjnový den čekalo členky Helas Ladies Clubu velmi...

10. 10.
2025
Procesní mapování není tabulka v Excelu – 3 chyby, které zabíjí každou snahu o změnu
10. 10.
2025
MOJE ŽIVOTNÍ CESTA Z CYKLU ČESKÉ FIRMY NA KŘIŽOVATCE