Představte si rodinnou firmu, která byla založená srdcem a prosperuje díky velké dávce obětavosti jejich zakladatelů. První generace si celý podnikatelský úspěch vybudovala často úplně od nuly. Víc, než jen business to pro zakladatele byla životní mise, kterou chtěli předat dál.
Pak přijde druhá generace. A s ní i nové nápady, jiné pohledy na svět, často i otázky, proč všechno musí být stále tak, jak to bylo dřív. Najednou se vedle sebe potkávají dvě generace s odlišnými představami o tom, jak má firma vypadat a kam má směřovat.
A k tomu se přidá třetí pohled v podobě názoru od životního partnera nebo manažera firmy, který nespadá do rodiny, a který vidí věci zase jinak. Výsledek? Tři různé pohledy a jedna firma.
Mezi zkušeností a novou energií
První generace, zakladatelé, často vnímá firmu jako rodinný odkaz. Drží se tradic, jsou opatrní, nechtějí vyjít ze zajeté fungující dráhy, váží si stability a chtějí, aby firma přežila i další dekády.
Mladší generace přichází s energií, odvahou, často i s formálním vzděláním v oboru a hlavě s touhou měnit věci rychle. Vidí digitální svět, nové technologie a globalizaci jako příležitost, jak firmu posunout dál. Mají jiné hodnoty, větší důraz na flexibilitu, inovace, nebo udržitelnost. A právě tam může vznikat to největší tření – to, co je pro jednoho pevný základ, je pro druhého už zastaralý způsob myšlení.
Co dělat, když firma rozdělí rodinu
Někdy se rozdílné názory projeví jen jako menší neshody, jindy už je to ale přímý střet. Firmu tak nenápadně může začít rozdělovat vnitřní napětí, nedorozumění a nevyřčené křivdy.
- Starší generace může mít pocit, že mladší „ničí, co se budovalo desetiletí“.
- Mladší generace zase může cítit frustraci z toho, že „starší nechtějí slyšet nové nápady“.
- A uprostřed toho může stát třeba klíčový manažer, který vidí řešení úplně někde jinde.
Otevřeně, s respektem, společně
V rodinném podnikání jde především o vztahy. A ty můžou být největší výhodou, ale zároveň i nejzranitelnějším místem. Když se naučíme mluvit upřímně, naslouchat a respektovat rozdílné pohledy, vzniká prostor pro vzájemné pochopení, zvážení více pohledů i společné rozhodování. Jak na to? Dle zkušeností butikové poradenské skupiny Talers pomůžou 4 základní principy:
1. Komunikace bez zábran
Největší překážkou často není rozdíl v názorech, ale nedostatek otevřené komunikace. Když si rodina začne skutečně naslouchat, objeví se prostor pro smysluplnou debatu a vzájemné pochopení. Je potřeba nebát se mluvit o obavách, cílech i strachu z neznámého.
2. Externí facilitátor – někdo nestranný
Mnoho rodinných firem je zvyklých řešit věci sami – a často právě to vede k dalším konfliktům. V takových chvílích může velmi pomoci nezávislý poradce nebo mediátor, který pomůže najít správná slova, udat diskusi směr a dobrat se vhodného řešení.
3. Jasná vize a pravidla hry
Jakmile se rodina dokáže domluvit na společné vizi a strategii a když jasně stanoví, kdo za co odpovídá, vzniká pevný základ pro spolupráci. Důležité je, aby každá generace měla svůj prostor i roli, která odpovídá jejím schopnostem, zkušenostem a představám.
4. Respekt k hodnotám i změnám
Nebojme se přiznat, že staré způsoby mají svou hodnotu, ale zároveň je potřeba otevřít se novému. Firmu totiž nejlépe udrží a posune kupředu ten, kdo umí spojit tradici s inovací.
Jak najít ideální rovnováhu
V ideálním případě rodina najde „zlatou“ střední cestu, kdy starší generace se ujme role mentora a rádce, který předává zkušenosti a mladší generace získá prostor pro inovace a nové projekty. Třetí „nezávislý“ hlas pomůže obě generace propojit a najít kompromisy.
S takovým přístupem pak rodinná firma stojí na pevných základech, tradicích a zkušenostech z minulosti, ale zároveň se nebojí vykročit do inovativní budoucnosti.
Když je potřeba odborný pohled
Pokud je vnitřní napětí příliš velké a rozhovory napříč generacemi selhávají, je potřeba včas jednat. Pomoci může například rodinná ústava, která definuje pravidla pro správu rodinného majetku, směřování rodinného podnikání, pravidla rozhodování a strategii dlouhodobého plánování. Zkušenosti butikové poradenské skupiny Talers ukazují, že velmi užitečné jsou také konzultace s externím poradcem a pravidelné rodinné schůzky s facilitátorem, které se mohou odehrávat v rodinném prostředí nebo naopak v nestranném prostředí v kancelářích.
Co můžete udělat už teď?
- Zkuste si jako podnikatelská rodina otevřeně říct, co každého z Vás ve firmě nejvíc trápí.
- Zamyslete se, kdo by Vám mohl pomoci vést vzájemnou otevřenou a upřímnou diskusi.
- Ozvěte se nám – citlivě, zároveň pragmaticky Vás tímto procesem provedeme.
Příležitost, ne překážka
Rodinná firma je mozaikou generací, zkušeností a hodnot. Rozdílné pohledy nemusejí znamenat konflikt – naopak, mohou být zdrojem růstu. Klíčem je umění naslouchat, vést dialog a hledat rovnováhu mezi tradicí a inovací.
V Talers provází rodiny tímto procesem a pomáhají vytvářet prostředí k otevřené diskusi každé strany. Na základě toho nastavují strukturu, která podporuje dlouhodobou spolupráci a umožňuje firmě pokračovat dál – s expertním partnerem po svém boku. Pokud právě řešíte podobnou situaci nebo hledáte způsob, jak sladit pohledy napříč generacemi, rádi s Vámi v Talers projdou možné cesty.
Talers – partneři pro Váš podnikatelský příběh.
foto-zdroj: Talers
Další články

2025
NAPLNĚNÁ VIZE
Jednatelka společnosti Cominvest CZ, s.r.o. Daniela Zemanová slýchá už mnoho...