Chtěli jsme mít plnou kontrolu nad vlastními návrhy a procesy. Nechceme se svazovat, chceme pro klienty vytvářet to nejlepší a nejoriginálnější na českém trhu, bez interních omezení,“ prozrazuje Ondřej Brádka důvody, které ho vedly k založení vlastního designerského studia Brádka design.

Představte nám prosím, společnost BRÁDKA DESIGN. Čím se Vaše firma zabývá?
Jsme rodinné design studio zaměřené primárně na návrhy komerčních interiérů, zejména v retailu. To znamená, že navrhujeme například prodejny, obchodní centra, pobočkové sítě, kanceláře, showroomy, gastro, čerpací stanice, ale třeba i menší projekty jako jsou shop-in-shopy či dílčí produkty v oblasti retail designu jako jsou třeba stojany. Navrhneme vše od podoby exteriéru až po poslední světlo, a to tak, aby byl výsledek nejen krásný a vyzdvihující značku samotnou, ale i funkční. Ona je totiž znalost retailu, marketingu a psychologie zákazníka stěžejní pro obchodní úspěch designu. Občas se vrhneme i na tvorbu značky od samotného loga až po prodejní místa, ale určitě to není náš core business, to spíše vyplyne ze situace a potřeby klienta.

Jak jste se dostali k podnikání?
Dlouhé roky jsme spolupracovali s agenturami a výrobci a leckdy se věci nehýbaly tak, jak bychom si představovali. Chtěli jsme mít plnou kontrolu nad vlastními návrhy a procesy. Nechceme se svazovat, chceme pro klienty vytvářet to nejlepší a nejoriginálnější na českém trhu, bez interních omezení. A proto vzniklo naše studio.

Kdo jsou Vaši nejčastější zákazníci a o jaké služby je mezi nimi největší zájem?
Jsou to jak velké značky, tak i menší podniky. Z těch klíčových zakázek poslední doby bych zmínil rebranding O2 prodejen nebo prodejen PONT to go, které se právě postupně realizují. Letos jsme realizovali krásné moderní kanceláře v Karlíně pro společnost Trigama, pracovali jsme třeba i na soukromém projektu rekonstrukce vily, i když to není to, v čem máme tržní prim. V současnosti také pracujeme na síti čerpacích stanic, na nové luxusní optice nebo kancelářích a showroomu pro start-up IT firmu.

Jaká zakázka byla z Vašeho pohledu zlomová?
Každá zakázka přinesla něco, zlomové bylo spíše rozhodnutí jít vlastní cestou.

Co je pro úspěch ve Vaší branži klíčové a co Vás odlišuje od konkurence?
Jsme nezávislí, kreativní a známe dobře segment, který mnoho firem ještě neumí. Navíc máme přidanou hodnotu v silném přesahu do marketingu, často k našim službám patří i tipy a nápady pro směřování právě pro marketing. Je to poměrně mladý obor a v Čechách nenajdete mnoho designérů, kteří mají tak rozsáhlé zkušenosti.

Jak se v současné době v Česku v oblasti designu podniká?
Je to služba jako každá jiná. Bariéru vidím jedině v tom, že se teprve učí zákazníci tomu, že za design a architekturu se platí, třeba jako za službu právníka, že to není jakási přidaná hodnota k zadané výrobě. A také teprve design jako službu a přidanou hodnotu svého byznysu poznávají. Nutno říct, že se to mění k lepšímu, takže se třeba jednoho dne zbavíme toho šíleného vizuálního smogu v českých ulicích a nákupních centrech. A z toho mám velkou radost.

Je nějaké obecné pravidlo, které svým klientům před finální objednávkou doporučujete?
Neprodáváme komoditu, takže ta rada bude vždy trochu jiná, protože jinak přistupujete k fashion, jinak k financím a úplně jinak třeba k IT, cílení je odlišné. Pokud bych měl ale opravdu něco doporučit, tak aby se podívali na to, jakou přidanou hodnotu jim design přinese. Dle dostupných studií jsou to poměrně vysoká čísla, například dle studie britského Design Councilu se vám každá libra investovaná do designu vrátí 20krát. Je to sice obecné a jde vždy o konkrétní projekt a kombinaci faktorů, ale je jasné, že investice do designu se rozhodně z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Co plánujete do budoucna?
Plánů máme tolik, že by se nedaly stihnout za několik životů. Ale na poli vlastního designu se plánujeme pustit do vývoje řady nábytku nebo bychom si ve spolupráci například s Preciosou chtěli vyvinout vlastní svítidlo. No uvidíme… Co se týká klientů, moc by nás bavilo spolupracovat například s automobilkami, protože k autům nebo obecně dopravním prostředkům mám já osobně velmi blízký vztah.

Proč jste se zapojili do Podnikatelské platformy Helas?
Jednak se nám moc líbí, jak k organizaci přistupujete a jednak jsme se chtěli propojit právě s podnikateli, se kterými si můžeme být vzájemně nápomocní.

Pokud bychom si u Vás zadali zakázku návrhu či rebrandingu obchodu, kanceláře nebo pobočkové sítě, jak takový projekt probíhá?
My pracujeme v několika fázích. Nejdříve si vyjasníme a oboustranně odsouhlasíme brief. Pak přichází práce na ideji. Uděláme si oborovou rešerši, vezmeme do ruky tužku, papír, designerské fixy a kreslíme. V ruce, postaru. Ruční skici a následné nákresy, někdy i s jednoduchou vizualizací a definicemi materiálového a technologického řešení pak prezentujeme klientovi. Vybereme směr a ten pak již dopracujeme do tzv. definitivy, která obsahuje detailní rozkresy pro výrobu, celkové i dílčí vizualizace, technologické detaily apod. Tento výstup pak již může sloužit jako podklad pro nacenění výroby. V tuto chvíli odevzdáváme klientovi zakázku a poskytujeme mu licenci. Pokud má zájem, pokračujeme ve spolupráci na vývoji, děláme autorský dozor, supervizi výroby apod. Naše práce pak končí otevřením, například nové prodejny.

To zní jako celkem náročný projekt. S jakým časovým úsekem by měl klient počítat?
Podle projektu, ale určitě to jsou spíše měsíce, u velkých rebrandingů vývoj může trvat třeba i rok.


21. leden 2020, Hana Partykova