Petra Lauberová není v podnikatelském prostředí žádným nováčkem, vede potravinářskou společnost AVIAN – M.Z. s. r. o. s dvacetiletou tradicí a dokázala se prosadit také na zahraničních trzích. Její preciznost a píle ji dovedly k mnoha úspěchům, jedním z těch posledních je vítězství v kategorii „Malá společnost“ v rámci Ocenění Českých Podnikatelek.

Jak začal váš podnikatelský příběh a které momenty v něm sehrály nejvýraznější roli?  
Můj podnikatelský příběh je možná trochu netradiční. Začínala jsem totiž ve firmě jako zaměstnanec na pozici vedoucí výroby a účetní.

Poté, co se původní majitelé rozhodli výrobu ukončit kvůli nutnosti zavádění nových evropských norem a s tím spojených investic na modernizaci, jsem se rozhodla firmu odkoupit. Nebylo to tedy tak, že bych si své podnikání nějak plánovala, vyplynulo to ze situace. Ještě jako zaměstnanec jsem se s problematikou podrobně seznámila a rozhodla se ve výrobě pokračovat. Jasně jsem viděla perspektivu. Myslím, že se tomu říká: chytit příležitost za pačesy.

Jakou skladbu má dnes vaše klientela?
AVIAN – M.Z. s. r. o. je potravinářská společnost s více jak dvacetiletou tradicí. Zabýváme se výrobou majonéz, tatarských omáček, dresinků a speciálních hořčic pro lahůdkáře, výrobce baget, restaurace, jídelny i maloobchod.  Naše produkty jsou dodávány zákazníkům nejen v ČR, ale již deset let je vyvážíme také do zahraničí.

Potravinářství, obor, ve kterém působíte, je silně navázán na sektor gastronomie a na maloobchodní řetězce. Jak se v této branži podniká?
Potravinářský sektor je specifický tím, že vyžaduje vysoké hygienické standardy výroby. Jako výrobci musíme dodržovat SVP (Správnou výrobní praxi) a SHP (Správnou hygienickou praxi) a musíme garantovat bezpečnost, původ a kvalitu svých potravin.  Zákazníci v našem oboru jsou konzervativní. Když už si někoho vyberou a jsou spokojení, tak u něj zůstanou. Jsou rádi za stabilní kvalitu a doprovodný servis. 98 procent našich zákazníků tedy patří k těm stálým, kteří naše výrobky odebírají každý týden. Nemají důvod měnit. Jako malá firma jsme navíc velmi flexibilní. Složení výrobků umíme upravit podle požadavků konkrétních odběratelů. Naši odběratelé se mohou spolehnout, že od nás dostanou vždy právě ten produkt, který si objednali. A to včetně jeho složení podle platných norem. Naším ústředním mottem je úcta k zákazníkovi a respekt k zákonům. Každoročně provádíme hodnocení spokojenosti zákazníků, která jsou vysoce pozitivní a velmi nás těší.

Co je vaším tajemstvím úspěchu?
Neustálé vědomí, že cílem naší činnosti je spokojený zákazník. Průběžně optimalizujeme všechny procesy ve společnosti od výběru dodavatelů a kvalitních surovin po rozšiřování nabídky výrobků. Firma začínala před lety s jedinou recepturou. V současnosti společnost vyrábí podle 48 receptur. Velký důraz je přitom kladen na výslednou chuť výrobků, i z tohoto důvodu firemní motto zní: S citem pro chuť. Nic z toho by však nebylo dosažitelné bez spolehlivého týmu spolupracovníků v naší firmě. Patří jim za to můj dík.

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR aktuálně schválila kvóty pro prodej českých potravin v obchodech. Co to znamená pro váš byznys? A vnímáte takováto nařízení jako ta, která českým producentům pomohou?
Jsem si vědoma, že takový přístup má své plusy i mínusy. Jelikož však naše firma dodává výrobky i do zahraničí (nikoliv do obchodů, ale několika výrobcům lahůdek), určitě by mě netěšilo, pokud by naši zahraniční odběratelé na základě jejich vnitrostátních předpisů museli preferovat domácí dodavatele. Tato myšlenka navíc odporuje základním principům fungování EU. Myslím, že myšlenka je to problematická a negativa převažují.

Gastronomie je v současnosti jedním z oborů, na které velmi výrazně působí dopady současné koronavirové krize. Jak tento fakt ovlivnil vaše podnikání?
Zásadně. Poptávka letos pochopitelně výrazně kolísala, protože značný počet firem – našich odběratelů – musel buď omezit produkci svých výrobků, nebo dokonce zcela zavřít. Současná epidemie přinesla do našeho podnikání značnou nejistotu. V této souvislosti jsme řešili spoustu organizačně-technických či personálních problémů, s nimiž jsme dosud neměli žádnou zkušenost.

Museli jste přijmout nějaké kroky, abyste dopady na váš byznys zmírnili?
Vzhledem k výraznému poklesu odbytu jsme museli optimalizovat náklady, zejména ty mzdové. V první vlně epidemie koronaviru nám nezbylo nic jiného než několik pracovníků dočasně propustit. V těchto případech šlo o pracovníky ve zkušební době, které jsme přijali na začátku roku. Zbylí pracovníci ve výrobě jsou maminky, a ty zůstaly od března do konce května s dětmi doma a čerpaly ošetřovné. Mzdové náklady se tedy podstatně snížily, zároveň jsme ale ve firmě místo 8 zaměstnanců zůstali jen řidič, já a dcera a v této redukované sestavě jsme zajišťovali zbývající chod firmy od příjmu materiálu, přes výrobu až po odbyt. Objednávky našich výrobků se s uvolňováním opatření postupně navyšovaly, od dubnových 15 %, to v květnu bylo kolem 50 % a v létě a na podzim mezi 70 – 80 %.  Po první vlně koronaviru jsme přijali zpět propuštěné zaměstnance. V srpnu a v září jsme splnili podmínky a čerpali ANTIVIRUS C. S podzimní vlnou koronaviru přišel opět pokles odbytu a nedostatek práce pro zaměstnance ve výrobě, což s výjimkou prosince trvá dodnes. Za měsíce listopad, leden a únor budeme žádat o ANTIVIRUS B.

Jaký je váš vztah k online a k novým technologiím nejen v komunikaci?
Pokud ulehčují práci a jsou uživatelsky přívětivé, potom samozřejmě velmi pozitivní.

Máte nějaký lidský vzor, kdo je pro vás vzorem a inspirací v podnikání?
Nikdy jsem neměla úplně konkrétní vzory. Nejvíce mě ale ovlivnila moje rodina, a to především maminka, která byla velmi přísná a naučila mě dělat věci trpělivě a na 100 procent, a postupně se posouvat za svým cílem. Její pracovitost, nasazení a důslednost jsou vlastnosti, které se přenesly i na mě a velmi se mi teď hodí. Důslednost mi pomohla sžít se všemi normami a zajistit pro naše výrobky mezinárodní certifikáty potravinářských norem, které jsou pro koncového zákazníka, včetně těch ze zahraničí, zárukou a jistotou kvality výrobku.

Stala jste se vítězkou kategorie Malá společnost v soutěži Ocenění Českých Podnikatelek. Co pro vás v tomto atypickém čase znamená ocenění, které jste právě získala?

Ocenění mě velmi potěšilo, je to velké zadostiučinění vzhledem k časové náročnosti mé práce a problémům, s nimiž jsme se letos museli potýkat.

 

V rámci Ocenění Českých Podnikatelek jste se umístila již podruhé v kategorii „Malá společnost“. Jak vnímáte tento projekt a v čem je pro vás přínosem? 
Je skvělé, že zde existuje někdo, kdo dokáže vyzdvihnout a ocenit úlohu žen v podnikatelském sektoru. Projekt Ocenění Českých Podnikatelek znám od roku 2015, kdy jsem získala v kategorii „Malá společnost“ 2. místo. Nejde však jen o soutěž. Podnikatelská platforma Helas paní Heleny Kohoutové pořádá ve spolupráci s různými organizacemi a odborníky vzdělávací a společenské akce pro podnikatelky, které mají vždy vysokou úroveň.


26. únor 2021, Veronika Krnáčová

Další články

27. 03.
2024
5 TIPŮ, JAK SE PŘIPRAVIT NA PROGRAM ÚSPORY ENERGIE
26. 03.
2024
Fotografie pro radost

Majitelka největší tuzemské firmy specializující se na dětskou fotografii...

26. 03.
2024
Prací žije celá rodina

Josef Brabenec, zakladatel ryze české společnosti ENBRA, pochází z...

26. 03.
2024
IXPERTA: Jako technologický partner musíme vidět věci v souvislostech
22. 03.
2024
Záruční program na elektromobilitu

Vážení přátelé Podnikatelské platformy Helas,   rádi bychom vás prostřednictvím našeho...

21. 03.
2024
Udržitelnost a společenská odpovědnost

S ředitelkou marketingu a komunikace Renatou Vildomcovou ze Skanska...