Rodinná firma Nano Trade patří mezi nejstarší společnosti v oboru nanotechnologií v České republice. Pravidelně spolupracuje s tuzemskými i světovými výzkumnými pracovišti a univerzitami. O nanotechnologiích a designu funkčních produktů jsme si povídali s Evou Torčíkovou, ředitelkou pro obchod a marketing.

Vaše společnost NanoTrade patří mezi jedny z prvních firem, které se u nás začaly zabývat využitím nanotechnologií. Povězte nám, jak to celé začalo?
Jsme rodinná firma a na začátku byla manželova myšlenka využít nanomateriály v kombinaci s jinými konvenčními materiály. V roce 2004, kdy jsme firmu zakládali, nanotechnologie v Čechách ještě skoro nikdo neznal a manžel nejdříve hledal, které materiály ve spojení s nanočásticemi přinesou největší pozitiva. Nejdříve zkoumali částice železa, které mají schopnost čistit vodu, ale nakonec zvítězila  varianta částic stříbra v kombinaci s polyesterovým vláknem pro jeho antibakteriální účinky. Původní vize byla nabídnout firmám technologii a naučit je využívat tyto možnosti. Vzhledem k tomu, že tehdy nebyl u textiláků vůbec žádný zájem, začali jsme s vývojem produktů sami. První produkt, se kterým jsme přišli na trh byly ponožky s molekulami stříbra.

Jak probíhá takový výzkum a v jakém oboru se původně manžel pohyboval? 
Manžel je původně strojař, hodně technický typ a dnes vede naše oddělení vědy a výzkumu. Je to velký vizionář a od začátku spolupracuje s odborníky, vědci. Významná byla vždy spolupráce například s Olomouckou Univerzitou. Pracujeme hodně projektově a v rámci těchto konkrétních projektů náš vlastní vývojový tým doplňují odborníci na danou oblast.

Spolupracujete i se zahraničními odborníky. . .
Spolupracujeme také s výzkumnými pracovišti Polsku, Rakousku, Německu, USA, Velké Británii a Indonésii. Věnujeme se praktickému testování a vlastnímu aplikovanému vývoji vzorků, nových materiálů, technologií a aplikačních postupů na všech úrovních.

A jak by se dalo tedy definovat přesné zacílení vaší společnosti?
Náš cíl je nacházet a uvádět na trh materiály, výrobky a technologie, které jsou navrhovány a vyráběny s využitím nanotechnologií.

Co to přesně obnáší?
Kromě výzkumu je součásti také vyřízení předepsaných atestů na příslušných certifikačních pracovištích. Mezi další činnosti naší společnosti v oblasti nanotechnologie je zajištění nových materiálů, marketingu a analýz, definování a přípravy projektů, aplikační realizace, definování výrobních programů, konzultace a poradenství. Společnost také pořádá odborné semináře zaměřené na transfer technologií.

Vaše role ve firmě je ovšem velmi kreativní a flexibilní. . .
Jsme rodinná firma a já řídím marketing, věnuji se také designu našich produktů, což mě dříve velmi bavilo, ale teď cítím, že je čas se o tuto roli podělit. Ráda bych oslovila mladé kreativní lidi, kteří by přinesli novou energii.

Jste v rámci rodinné firmy s manželem velmi úzce propojení a trávíte spolu hodně času. Co vám pomáhá udržet si pěkný vztah? Každá práce má přece jen často i stresující momenty. . .
Často jsme spolu skutečně 24 hodin denně, ale je to především o vzájemné úctě. Vážíme si jeden druhého a vždy udržujeme kompetence pro danou oblast. Rozhodnout musí jen jeden.

Jaká je cílová skupina, která si kupuje vaše produkty? 
Dnes jsou naše prodeje rozloženy do tří základních skupin. Velmi silnou cílovou skupinu tvoří převážně aktivní lidé, sportovci, turisté, cyklisté, lyžaři, motorkáři. Druhou skupinu tvoří osoby s nadváhou, problémy s větším pocení, kožními problémy. Oběma skupinám naše výrobky pomáhají zvládat jejich aktivity, životní situace. V posledních pěti letech jsme si vybudovali novou významnou cílovou skupinu firemních zákazníků. Ti si u nás hlavně pořizují funkční pracovní oblečení nebo netradiční reklamní nanotechnologické předměty.

Jaký produkt je vaší vlajkovou lodí? 
Určitě jsou to NANO SILVER ponožky, prádlo a trička. Oblíbená jsou trička z řady KLASIK což je materiál na bázi bavlny, polyesteru a stříbra. Velmi pohodlný a komfortní materiál. Mám také ráda produkty, které pro nás testují jak horolezci například v Himalájích, nebo Aleš Loprais zase v Dakaru. Kolekce pak nesou názvy těchto lokalit.

NanoTrade s.r.o. je výhradním vlastníkem ochranné známky nanosilver®. V průběhu pandemie se ukázalo, že ne všechno, co bylo prezentováno jako výrobky s nanotechnologií bylo skutečně kvalitní zboží. . .
Máte pravdu, ne všechny produkty, které jsou označeny jako nanoprodukty jsou skutečně nano. Nám se dokonce stalo, že si od nás nakoupila firma várku roušek, nechali se proškolit a následně začali prodávat úplně jiné produkty a prezentovali se stále naším jménem.

Vaše nákrčníky s nano filtry a roušky jsou stále velmi oblíbené. Zastínil jejich prodej ostatní produkty?


Prodeje ostatních produktů nám vůbec neklesly, právě naopak. Hodně jsme se věnovali edukativní činnosti a mnoho měsíců zvedali telefony a vysvětlovali lidem co je to antivirová a antibakteriální úprava. Snažili jsme se dezinformovaným lidem vysvětlit kde je pravda. Dospěli jsme k tomu, že je nejdůležitější informaci podat především srozumitelně a jednoduše. Často nám volali i starší lidé, kteří nejsou tolik zvyklí hledat na internetu.

Jediná oblast, která vám v našem podnikání stagnovala byly trenažéry-produkty, které souvisí s lyžováním . . . 
Ano, díky těmto simulátorům, umělým sjezdovkám a běžkařským dráhám je možné lyžovat kdekoliv, i v létě. Trenažér můžete instalovat v hale, sportovním nebo obchodním centru. Mezitím jsme vyvinuli také mobilní trenažéry, takže se s nimi dá jezdit na akce k zákazníkovi. Vše spojuje speciální kluzný povrch – koberec. Tento povrch je možné položit i ve městě, je vhodný pro amatéry i vrcholové sportovce. Věříme, že s rozvolněním opatření se zase vše vrátí do starých kolejí a lidé se budou moci věnovat opět i tomuto sportu.

Na co jste ve firmě pyšní? 
Na to, že jsme schopni udržet výrobu v Čechách a nezadáváme ji ani do Číny ani do jiných zemí, kde je běžná dětská a hlavně levná práce.

Jaké chystáte novinky do budoucna? 
Máme ve vývoji jednu  opravdu zajímavou novinku, která se týká úplně jiné oblasti, kde hodláme nanotechnologie využít. Nemůžu, ale zatím prozradit víc než to, že tentokrát nepracujeme se stříbrem.

INFO BOX :
Výrobky společnosti NanoTrade se pyšní označením CZECH MADE. Mezi produkty této společnosti najdete  funkční textilní oblečení, výrobky pro povrchovou ochranu různých materiálů, aditiva do kapalných i pevných paliv, speciální chemii do bazénů nebo i prostředky na hojení ran. Provozuje dnes e-shop www.nanosilver.cz s největší nabídkou nanovýrobků v ČR. NanoTrade se neustále snaží být na vrcholu technologického dění a je také spoluzakladatelem nebo členem mnoha oborových organizací a uskupení ANP ČR (Asociace nanotechnologického průmyslu ČR), ČSAF (Česká společnost pro aplikovanou fotokatalýzu). Letos bude slavit 17 let od svého vstupu na trh.


18. červen 2021, Veronika Krnáčová

Další články

22. 07.
2021
Kolagen v těhotenství – ano či ne? Otevřené odpovědi na otázky, které vás zajímají
22. 07.
2021
Jak řešit raketový růst cen vstupů do výroby?
22. 07.
2021
UPGRADE PRODEJNÍHO TÝMU

Každých 10 let se na trhu uděje řádová změna,...

22. 07.
2021
MINIMALISTICKÝ STYL SI ŽÁDÁ CHYTRÁ ŘEŠENÍ

S Petrem Paksim, obchodním ředitelem  JAP FUTURE jsme si v rámci našeho...

16. 07.
2021
DVEŘE JAKO DEKORACE

Dveře jsou pro interiér totéž co rám pro obraz....

16. 07.
2021
ČEŠI SE BOJÍ MĚNIT PRÁCI

ČEŠI SE BOJÍ MĚNIT PRÁCI. VE VELKÝCH PROBLÉMECH JSOU...